بخشی از زندگینامـه:
غلامرضا عینی فرد زنجانی درون سال 1328 درون محله حیدریـه زنجان درون خانواده ای مذهبی دیده بـه جهان گشود،در ایـام کودکی وارد مکتب خانـه شده و قرآن کریم را درون ایـام شش و هفت سالگی ختم کرده،در همان سنین نوحه خوانی را به منظور اولین بار درون هیئت خردسالان علی اصغر علیـه السلام (محله،اشاقی باش) آغاز کرد,سپس درون دبستان و دبیرستان امـیرکبیر مشغول تحصیل شد و کلاس دهم را با مدرک نـه بـه پایـان رسانده بـه حوزه علمـیه زنجان رهسپار شد،در حوزه دروس سطح را تمام کرد و از همدوره های ایشان مـیتوان از حجت الاسلام علی خاتمـی (نماینده ولی فقیـه درون زنجان) و دکتر شکوری (نماینده اسبق زنجان) نام برد و بسیـاری از بزرگان کـه از دنیـا رفته و بعضی هم درون قید حیـات هستند و ما نام مبارکشان را مکتوب نمـیکنیم.
طبع شعر از همان دوران نوجوانی درون وی هویدا بود اما ابراز آن درون آن ایـام درون حوزه علمـیه صلاح نبود،اما بعد از مدتی تحصیل درون حوزه بدون دریـافت شـهریـه درون سال 1340 درون سن دوازده سالگی درون مسجد باب الحوائج زنجان رسما مداحی را آغاز کرد.
در سال 1346 شمسی رژیم شاهنشاهی طلبه هارا سخت درون فشار گذاشت به منظور خدمت سربازی ارتش،مگر طلابی کـه مدرک ششم ابتدایی داشته باشند و این تخفیف از ناحیـه آیـات عظام قم بـه دولت وقت ابلاغ شده بود کـه طلبه ها پراکنده نشوند و حوزه استقلال خود را نگه دارد.
لذا چون وی ناظم مدرسه بود بـه پیشنـهاد او تحصیل طلاب درون خفا انجام مـیگرفت و تدریس دروس ابتدایی بـه عهده ایشان بود و طلاب درون اکابر شرکت کرده مدرک ششم ابتدایی را مـیگفرفتند و این کار انجام شد،گرچه عده ای از طلاب ناچار بـه وطن خود بازگشته و به سربازی رفتند اما عده زیـادی مقاومت کرده و مدرکشان را گرفتند و گره از کارشان باز شد.
در آن زمان پای منبری خواندن علمای بزرگ شـهر همچون آیـات عظام واسعی،عزالدین حسینی ، مداحی شیخ غفور غفوری پدر حاج مهدی صائنی ، مـیرزایی و استاد حوزه حجت الاسلام جباری بـه عهده وی بود،علما بـه ایشان پیشنـهاد د،حالا کـه لباس نمـیپوشید جلسه ای به منظور مداحان تشکیل بدهید و بر اشعاری کـه مـیخوانند نظارت کنید،اگر شعر با خبر تطبیق نکند اصلاح شود و هر مطلبی را نخوانند،تشکیل و اداره این جلسات بـه عهده ایشان گذاشته شد.
لذا هیـات مکتب شعرا و نوحه خوانان با حضور مادحینی چون حاج اصغر گنج خانلو زنجانی و حاج اکبر خلدی تشکیل شد،شعرا و نوحه خوانان جذب هیئت شدند و خوشبختانـه با نظر اهلبیت و برنامـه ریزی دقیق؛بزرگانی همچون حاج ولی الله کلامـی زنجانی ، حاج جواد رسولی زنجانی،حاج باقر عباسی،حاج اکبر نور بهمنی کـه آن زمان 14,15 سال بیشتر نداشتند بـه جامعه تحویل داده شدند و بعد ها با دخالت ساواک و تحت فشار قرار ایشان مکتب کـه حالت دانشگاهی داشت تعطیل شد.
بعد ها اداره دومـین مکتب را درون تهران بـه نام “مکتب الحسین” بـه عهده گرفتند،که جلسات مکتب الحسین با حضور بزرگانی چون:مرحوم داود موذن زاده،مرحوم حاج غفور شیخ غفوری،مرحوم استاد منزوی،حاج سید تقی سیفی،آقای ساکت(هویدا)،مرحوم شبابی،حاج فیروز زیرک کار،حاج فیروز اخبارده،حاج محسن عسکری و حاج محمد باقر تمدن و بسیـاری از بزرگان مـیدان مدح و مرثیـه هر هفته برگزار مـیشد،که واقعا جلساتی پر بار و بی نظیر و پر از خاطره بود و ثمرات مکتب الحسین بسیـار بود از جمله آقایـان: مداحی شیخ غفور غفوری پدر حاج مهدی امـین مقدم،ابولفضل مشکینی ، منصور زمان شعار و… کـه مشت نمونـه خروار هستند.
عمر مکتب الحسین درون دوران مدیریت ایشان حدودا پنج سال بود و بعد ها ایشان مکتب دیگری بـه نام “مکتب الزینب” را درون مکان تاریخی کـه به تعریف نمـی آید(زینبیـه اعظم فعلی)تشکیل دادند و بحمدلله که تا به امروز این جلسات برگزار مـیشود.
زینبیـه:
(بخشی از مصاحبه سایت زینبیـه اعظم با حضرت استاد)
مکتب الزینب زنجان چگونـه شکل گرفت ؟
بعد از انقلاب تغییر و تحولاتی شد و زینبیـه عظمتش را از دست داد و به نوعی بـه انزوا رفت . مداحی شیخ غفور غفوری پدر حاج مهدی من بعضی وقتها بـه زینبیـه سر مـی زدم ، مقابل درون وسط مـی نشستم و برای خودم شعر مـی خواندم ، نوحه مـی خواندم و گریـه مـی کردم . مداحی شیخ غفور غفوری پدر حاج مهدی مدام هم بـه این فکر مـی کردم کـه چرا اینجا اینطور شد . یکی از همـین روزها ساعت دو بعد از ظهر یک روز تابستانی بود کـه من درون زینبیـه بودم کـه حاج محمود کلامـی از همسایـه های اصیل محله زینبیـه آمد و همراه با خودش هم دفترچه حسابی نیز آورد . گفت : ببین درون حساب فقط 36 هزار تومان پول داریم ، زمستان امسال حتی نمـی توانیم پشت بام زینبیـه را برف روبی کنیم و هزینـه نگهداریش را بپردازیم .
حاج محمود بـه من گفت شما یک فکری بـه حال اینجا ، گفتم چه فکری ، من نـه اهل این محلم و نـه وقت دارم ( آن زمان من درون تهران بودم ) ، اما بـه چشم ، فکر مـی کنم و خبرش را بـه شما مـی دهم . من فکر کردم ، توسل کردم و پس از استخاره شبهای سه شنبه را به منظور برگزاری مراسم درون زینبیـه انتخاب کردم و خواستم اینجا یک شب درون هفته چراغش روشن باشد .
چرا شبهای سه شنبه ؟
چون تاریخ اسلام خاطره های بسیـار خوبی از این شب و روز دوشنبه دارد . اینروز ، روز مقدسی هست و درون روایـات هم آمده کـه نامـه اعمال مسلمانان را درون روزهای دوشنبه بـه محضر حضرت مـهدی ( عج ) مـی برند . بـه هر حال این روز انتخاب شد .
از چه زمانی این برنامـه شروع شد ؟
از روز وفات حضرت زینب ( س ) درون سال 68 درون اصل ما بهانـه شدیم و حضرت خودش جلوه کرد و زینبیـه را مثل آفتاب ابر بیرون آورد .
چهانی شما را همراهی د که تا این هیئت را تاسیس کنید ؟
اهل محل ، همسایـه ها . ما درون ابتدا اصلا هیئت امنا نداشتیم ، خیلی از کارها هم بـه دست جوانان و نوجوانی انجام مـی شد کـه حالا هم عهده دار بسیـار ی از کارهای زینبیـه هستند .
در محرم سال 68 هم برنامـه داشتید ؟
من محرم 68 را درون زنجان نبودم چون هیئت نوپا بود و احتمال مـی دادیم برخی مشکلات پیش بیـاید برنامـه ها بـه این شکلی کـه الان هست از سال 69 شروع شد .
ما درون اولین سالگرد تاسیس مکتب الزینب درون روز شـهادت حضرت زینب ( س ) برنامـه گذاشتیم ، جدی تر تبلیغ کرده بودیم و خبرش هم دهان بـه دهان گشته بود درون آن شب آنقدرجمعیت درون زینبیـه بود کـه خود من و مردم هم تعجب مـی د کـه در زینبیـه ای کـه پیش از این درون شب عاشورا بیشتر از 10 ، 15 نفر حضور نداشتند ،چگونـه این همـه جمعیت آمده اند این هم یکی از الطاف حضرت زینب بود . درون محرم همان سال حتی درون کوچه ها هم جای سوزن انداختن نبود و این به منظور ما اصلا باور ی نبود .
– چه شد کـه روز دوم امام ، یـازدهم محرم ، را به منظور حرکت دسته انتخاب کردید ؟
این روز منتخب ما نیست و بر مـی گردد بـه حدود 80 سال پیش از همان موقع دسته زینبیـه درون روز دوم امام حرکت مـی کرد تنـها تغییری کـه ما درون آن برنامـه دادیم این بود کـه آن را از صبح بـه بعد از ظهر منتقل کردیم .
از تاسیس مکتب الزینب چه هدفی داشتید ؟
اولین و مـهمترین هدفمان احیـای زینبیـه بود اما از دو سال بعد کـه برنامـه شبهای سه شنبه با استقبال مردم و به ویژه جوانان مواجه شد، برخی مضامـین را هم درون قالب نوحه گنجاندیم کـه این علاوه بر تاثیراتی کـه بر جوانان گذاشت،در خانواده ها و جامعه هم مورد استقبال واقع شد .
مکتب الزینب امروز چند عضو دارد و اصلا فلسفه این عضو گیری و صدور کارت به منظور اعضای هیئت چیست ؟
یکی از کارهایی بود کـه در هیئت های تهران تجربه شده و اتفاقا جواب هم داده بود ،همـین صدور کارت عضویت بود ما هم تصمـیم گرفتیم به منظور اعضای هیئتمان کارت عضویت صادر کنیم صدور کارت این حسن را داشت کـه افراد یک نوع تعهد ویژه نسبت بـه زینبیـه پیدا کنند و این احساس را داشته باشند کـه خود حضرت زینب ( س ) اجازه ورود و خدمت را بـه ایشان داده اند ما الان حدود 3000 عضو داریم .
– درون مورد طشت گذاری و فلسفه آن هم توضیح دهید ؟
طشت گذاری یک مراسم سنتی ، مذهبی اردبیلی و جزء سنتهای عزاداری ایران هست فلسفه آنـهم این هست که وقتی سیدالشـهدا از مکه بـه سمت کوفه حرکت د درون یکی از محلهای توقف نزدیک بـه کوفه فرمودند کـه این چشمـه آب بردارید اطافیـان حضرت با وجود اعتقاد بـه این کـه امام معصوم از وقایع آگاه هست ، از حضرت پرسیدند : چرا از این چشمـه آب برداریم ؟ چشمـه پر آب تری درون منزل بعدی وجود دارد اطرافیـانی کـه عارف تر و عالم تر بودند گفتند بـه فرموده امام معصوم نمـی توان شبهه وارد کرد ، همـه ظرفها و طشتها را پر از آب کنید . وقتی کاروان بـه منزل بعدی رسید دیدند کـه آن چشمـه کاملا خشک شده هست . هنگامـی کـه کاروان بـه صحرای کربلا وارد شد و با لشگر حر بن ریـاحی کـه به قصد دستگیر امام بـه کربلا آمده بود رو بـه رو شد ، دیدند کـه سپاهیـان حر از تشنگی درون معرض مرگ قرار دارند ، امام بـه حر پیغام داد کـه من به منظور تو و سپاهیـانت آب آورده ام . آبها را بـه تشت مـی ریختند و سپاه حر از آن مـی نوشیدند . استاد شـهریـار درون این باره شعری دارد کـه :
آب خود با دشمنان تشنـه قسمت مـی کند عزت و آزادگی بین که تا کجا دارد حسین
این را مـی توانیم فلسفه مراسمـی بدانیم کـه هر ساله درون ابتدای ماه محرم بـه منظور اعلان عزا برگزار مـی شود .
خوب این مسئله مـهمـی هست و حتما تاثیر زیـادی درون حادثه کربلا داشته باشد .
همـینطور هست . من تعجب مـی کنم کـه چرا جامعه تشیع هنوز فلسفه طشت گذاری را نمـی دارد . کورت فریشلر نویسنده فرانسوی کتاب امام حسین و ایران ، این مسئله را باعث بیعت حر بن ریـاحی با امام حسین ( ع ) و روی گرداندن وی از یزید مـی داند . چراکه امام حسین این کار را نـه بـه خاطر نفع شخصی ، بلکه بـه خاطر رضای خدا و اجرای احکام آسمانی و شریعت نبوی انجام داد . و این ایثار و گذشت امام باعث گردید کـه حر از سپاه کفر بـه یـاران امام حسین بپیوندد و یکی از قهرمانان کربلا شود .
طشت گذاری از کی درون زنجان مرسوم شد ؟
این رسم درون زنجان نبود ، وقتی هیئت مکتب الزینب تاسیس شد ما رسمـی بـه نام اعلان عزا را درون زینبیـه پایـه گذاری کردیم . کـه اگر درون اردبیل طشت گذاری داریم درون زنجان هم اعلان عزا داشته باشیم . این مراسم هر سال با شکوه بیشتری درون زینبیـه برگزار مـی شود .
آیـا مکتب الزینب درون سایر شـهرها هم برنامـه دارد ؟
علاوه بر برنامـه هایی کـه در تهران و سایر شـهرها درون طول سال و به مناسبت های مختلف برگزار مـی شود ، همـه ساله درون روز 28 صفر ، روز رحلت حضرت رسول اکرم ( ص ) ، درون صحن مطهر حضرت علی بن موسی الرضا ( ع ) درون مشـهد ، توسط مکتب الزینب زنجان مراسم عزاداری با شکوهی برگزار مـی شود
شرح حال و بیـان خاطرات و نظرات ایشان درباره برخی از مسائل:
(مصاحبه استریو سهیل زنجان با استاد)
-به عنوان سوال اول بفرمایید کـه چگونـه شد بـه مداحی روی آوردید؟
قبل از همـه چیز از شما تشکر مـیکنم کـه محبت دیرینـه خودتان را بر سر ما چون سایـه افکندید امـیدوارم کـه همـیشـه درون مسیر خدمترسانی بـه شـهروندان محبوب و عزیز و بزرگوار زنجان موفق باشید.
بنده درون محلهای بـه نام حیدریـه چشم بـه جهان گشودم . پدرم کاسب بود و دروت سقایی آبرسان منازل و مساجد و مدارس بود. البته سقایی یک سلسله مقداری? بود کـه در سطح کشور مشغول بودند بـه نظر من درون عین حال کـه کاسب بودند خدمت بزرگی مـید. بعدها مسجدی بـه نام بابالحوائج ساخته شد و ما از فیوضات آن مکان مقدس بهرهمند شدیم همسایگان و عالم خوبی داشت.
در سن شش سالگی نوحهخوانی درون وجودم محسوس بود و در هفت سالگی رسما درون محله خودمان هیئت خردسالان حضرت علی اصغر (ع) را تاسیس کردیم و نوحه خوانی را شروع کردیم. یکی از خاطراتم درون دبستان این هست که درون کلاس من خواندم و دانش آموزان جواب دادند .البته ناگفته نماند تعطیلات تابستانی شروع شد و به مدرسه مـیرفتیم به منظور گرفتن مدرک تحصیلی کلاس ششم که تا راهی دبیرستان شویم و در دبیرستان هم کاملا بچههای کلاس مـیدانستند من درون هنر نوحه خوانی بیتفاوت نیستم ، نمـی توانم بگویم عاشق بودم ، چه کلمـه عشق برایم روشن نشده بود . مدتی ادامـه تحصیل دادم که تا ریشـه سقایی خشک شد و منبع آب و لوله کشی جهت آب رسانی مایحتاج مردم را برطرف کرد. والدم درون این حرفه امرار معاش مـی کرد که تا از دنیـا رفت. مرد غیور و مستقل و صاحب عزت نفسی بود رحمـه الله علیـه.بعد از دبیرستان راهی حوزه علمـیه شدم و مکتب را تمام کردم. مقداری از شروع رسائل گذشته بود کـه انقلاب شد و حوزه های علمـیه مثل سایر مراکز دانشگاهها درون سطح کشور ، درون مسیر انقلاب قرار گرفتند. اما درون تحصیلات حوزوی هم من مداحی مـی کردم. مجالس بسیـار پرشور و حالی مساجد و منازل ما را مجذوب کرده بود کـه به فکر دیگر نمـی افتادم. یعنی آیـات عظام شـهر عزالدین ، واسعی ، صائنی ، مـی فرمودند : معلم شوم حتی اساتید حوزه مـی فرمودند با لباس شخصی درون جلسه درس کـه همـه و همـه روحانی و معمم هستند شرکت نکنید. لذا بنده ناچار عبا بـه دوش مـی کردم که تا همـین طور کـه عرض کردم انقلاب شد و جو حوزه عوض گردید.
2-انگیزه هایی کـه جنابعالی را وادار بـه فعالیت درون حوزه مذهبی (مداحی ، شاعری و …) نمود چه بود؟ فضای جامعه ، خانواده ، دوستان چه نقشی درون انتخاب شما داشت ؟
انگیزه معمولا انتخاب هست و این جهت گیری معمولا درون شخص کامل پیدا مـی شود ولی بنده بـه نظرم از جمله نادر افرادی هستم کـه منتخب شدم نـه انتخاب کردم چون کـه 6 سال داشتم وجودم درون عشق امام حسین مـی سوخت . باور کنید درون 7 یـا 8 سالگی من چنان گریـه مـیکردم کـه مادرم نگران مـی شد و مـی گفت : مگر مریض هستی ؟ مـیگفتم نـه و این انگیزه نیست بلکه عشق و علاقه درونی کـه اصلا نمـی شود توجیـه کرد . البته محیط خانواده و محل بی اثر نبود مخصوصا پدر و مادر کـه مانع راه ما نشدند.
3- استاد! بطور کلی دین و مذهب درون نظر و عقیده شما چه تعریفی دارد ؟ رابطه انسان و مذهب چگونـه رابطه ای هست و هدف غایت دین مداری و مذهب مداری چیست ؟
دین یک پدیده آسمانیست و آدم هم آسمانیست . بـه قول لسان الغیب حافظ، من ملک بودم و فردوس برین جایم بود . اما سیر نزولی آدم و حوا بر این خاکدان قطعا سیر صعودی دارد و شـهپر این پرواز کـه انسان را بـه جایگاه اصلی برساند دین هست . اینطور مثال بزنیم , پرنده ای درون اوج پرواز تیری بخورد و سقوط کند و شخصی آن را پیدا کند و مداوا نماید . زخمـهایش کـه خوب شد دوباره پرواز مـی کند . این دین هست , انسان زخم خورده لایقربا هذه الشجره را خوب مـی کند و نمـی گذارد اصلیت خود را گم کند و به جای اولی برگردد . اما اگر همان پرنده تیر خورده بی صاحب شد و زخم هایش عفونت کرد فنا مـی شود هیچ ، اصل خود را هم پیدا نمـی کند ، یعنی انسان اگر با دین و آئین مداری خود را? مانوس نکند ، زندگی مطلوبی بدست نمـی آورد و تجربه این را نشانم داده هست در طول تاریخ . البته صحبت از دین را حتما به عهده کارشناسان قرار بدهید این یک قطره ای بود از دریـای وجود دین و مذهب کـه بنده عرض کردم.
4-در مـیان ادیـان و مذاهب مختلف ، ما بـه عنوان پیروان علی(ع) شیعه هستیم . بـه نظر شما چیزی کـه شیعه را از سایر مذاهب متمایز کند چیست ؟ و این مذهب که تا چه حد توانسته هست در رابطه با هدایت بشر و الگو سازی مـیان انسانـها نقش داشته است؟
عزیز من ، مذهب شیعه کاملترین مذاهب هست . چرا کـه از زمان پیـامبر اسلام پیگیری و پی ریزی شد. یعنی بانی مذهب شیعه علی (ع) بود. ما بـه تمام مذاهب احترام مـی گذاریم ولی مذهب شیعه بوی علی(ع) را مـی هد و بوی حسین را مـی دهد مشخص هست که مرام مسلکی کـه علی (ع) درون صدر آن را قرار بگیرد سازنده هست ، کامل هست و مـهیج و این مطلب درون صفحات تاریخ سابقه درخشانی دارد چونکه مولا علی را مدعی و گوینده سلونی قبل ان تفقدونی یعنی از من هر چیزی از علوم مختلف ، از عیـان و نـهان سوال کنید ولی فرهنگ مردم یـا اینقدر پایین بود کـه این سخن را درک ند کـه علی کلید همـه گره های علمـی مردم هست . اختراع، اکتشاف، علاج امراض ، درون لابهاین جمله “علی است” یـا کـه از کینـه و حسد نخواستند علی درون صدر مباحث و مسائل جوابگو باشد . بـه هر تقدیر اما مذاهب دیگر بعد از امام صادق شروع شده و با بیـان مکتبشان امام جعفر صادق بود.
5-?در خصوص فلسفه قیـام امام حسین (ع) و اینکه چرا امام حسین بر علیـه حکومتی کـه بنام دین ادامـه حیـات مـی داد قیـام کرد ؟ توضیح دهید . درون خصوص معرفی دینی هم کـه یزید خود را متولی آن مـی دانست و شریح قاضی مفتی آن بود صحبت نمایید؟
در خصوص فلسفه قیـام امام حسین (ع) حتما عرض کنم کـه عاجزترین فردی هستم کـه به این مـیدان پا گذارم .این قیـام آسمانی هست . حالا یـا درون لباس معاویـه باشد یـا درون لباس دشمن معاویـه . فکر آنان غلط بود و خطرناک و همان شیوخ نـهروان و جلوتر از آن حدودا 30 سال مـی گذشت ، عده ای علی را خانـه نشین د و دست بیعت باان دیگر دادند و امام علی بـه خاطر وحدت امت اسلامـی سکوت کرد کـه مبادا اسلام نوپا را امپراطوران روم و ایران و ابر قدرت آن زمان را از پا درآورند. سیـاست حسین همان سیـاست علی هست ، سیـاسیت علی همان سیـاست پیـامبر هست . اما عاشورا مولود قیـام علیـه حکومتهای باطل بـه نام اسلام هست اگر اول حق بـه حق دار مـی رسد اینچنین شیعیـان و آزادگان داغدار نمـی شدند.
6-در خصوص نقش حضرت زینب کبری(س) بـه عنوان پیـام آور نـهضت عاشورا صحبت کنید . شریعتی جمله ای دارد و مـی گوید هر انقلابی دو چهره دارد : خون و پیـام. و اینطور ادامـه مـی دهد کـه حسین (ع) خونش را داد و زینب (س) مسئول پیـام رسانی این خون بود کـه اگر این قیـام زینب نبود خون حسین را نیز لئیمان و تحریف کنندگان تاریخ بـه فراموشی مـی سپردند؟
عرض کنم بـه خدمت حضرت عالی ، درون خصوص نقش بیـان کـه خیلی مـهم هست باید بگویم کـه اگر بیـان نبود عیـان نبود و نـهان همـیشـه حاکم مـی شد …..اگر پیـامبر اسلام درون غدیر خم بیـانگر ولایت حضرت علی نمـی شد ماهیت حکومت ائمـه معصومـین روشن نمـی گشت و به خاطر این بعد از رحلت ختمـی مرتبت اول کاری کـه د حکومت را بـه شورای ثقیفه دادند و حکومت تشکیل دادند و با تکیـه بر زر و سر نیزه بیـانگر غدیر خم را خفه د ، کشتند ، غارت د و بالاخره آن عظمت غدیر را کم رنگ د و اگر هم تشیع مانده ، مدیون بیـان بعضی خطبه های امت و صحابی پیـامبر هست از جمله خود امـیرالمومنین . هرجا جرگه ای یـا گروهی را مـی دید شروع مـی کرد با ایجاد سوال و جواب از حقانیت امامت خود کـه امری الهی بود دفاع مـی کرد بعد امام حسین قطعا از تاریخ غدیر تجربه ای?ب کرده بود . البته? تجربه یعنی درون کنار علم امامت با زبان مردم صحبت کند ، درون محدوده تفهیم و تشخیص? عموم حرکت کند. تصمـیم گرفت سخنور قوی و شجاع بعد از شـهادت خود به منظور کشف و نشر هدف قیـام خود همراه داشته باشد . حضرت زینب تنـها بعد از شـهادت شروع مسئولیت نکرد بلکه درون همان عاشورا درون قتل امام بـه لشگر عظیم یزید کـه همـه بـه نام اسلام آمده بودند . فرمود: شما چطور مسلمان هستید کـه این مرد تنـهاست و الان حالت دفاع از خود را ندارد این همـه مردم مـی کشند مانع نمـی شوید ؟ توضیح : چون اسلام مثله یعنی پاره پاره انسان را حرام کرده هست ، ببینید زینب همان اولین قدم کوفیـان و شامـیان را محکوم کرد و هیچجواب نداد ، یعنی نتوانستند جواب بدهند مگر اینکه مـی گفتند : مسلمان نیستیم کـه آن هم حسابش جدا هست و حتی فرمانده کل قشون شرمنده و سر افکنده بـه پشت صف سپاه رفت .این نقش زینب هست و بعدا هم خطبه ای آتشین درون کوفه و راه شام و خود دمشق درون کاخ امپراطوری یزید . پیش چشم سفراء ، امرا و رجال سیـاسی ایراد کرد کـه تا دنیـا هست آن خطبه ها بـه عنوان الگو هست و دیگر اینکه امام این کار را برعهده یکی از زنان هاشمـی گذاشت یعنی شخصیت زن را آنچه گه هست نشان داد کـه زن چیست و کیست نـه اینکه زن فقط خانـه دار هست و بس ، آن یک بعد از وجود زن هست نویسندگان بی طرف مشرقی و غربی و مسیحی اعتراف کرده اند جاودان ماندن خون حسین ، قیـام حسینی ، کربلای حسینی ، درون خطبه های زینب و حضرت سجاد جلوه گر شدند.
7-به نظر شما ما حتما چه کنیم که تا نسل جدید بـه سوی مذهب و دینداری رود و هر چه بیشتر درون مراسم مذهبی حضور پیدا کند؟
سوال خوبی هست ، عزیز من ، ما حتما هر چیزی کـه به خودمان مـی خواهیم بـه دیگران هم بخواهیم ضرب المثل مشـهور هست ، مرگ به منظور همسایـه نباشدی کـه مـی گوید حتما به هدف حسین عمل کنید حتما بگوید عمل کنیم مخصوصا آنانکه مروج ومبلغ هستند ، مثلا امام? مخالف بی عدالتی هست ، مخالف دروغ? و ظلم و تعدی بـه حقوق دیگرانم هست و ما تند تند بگوییم هر سال بگوئیم ، هر جا بگو ئیم ، مردم هم مـی شنوند ولی اگر دیدند بنده? طلبه یـا مداح آنچه بـه آنچه کـه مـی گویم عمل نمـی کنم علاوه بر آنان هم جامـه عمل نمـی پوشند بلکه بد بین هم مـی شوند .درد جامعه ما ، درد جوانان ما این این هست . عمل بـه مقدسات را کم مشاهده مـی کنند هر چند دلیل نمـی شود چیزی کـه من مـی گویم عمل نمـی کنم شنونده هم حتما شانـه خالی کند . حضرت صادق فرمودند: انظرو الی ما قال و لا تنظر من قال.یعنی از گویندگان حرف خوب را یـاد بگیر کار نداشته باش این حرف خوب را آدم خوب نمـی گوید ، یـادم هست کـه یک روز امام (ره ) درون سخنرانی خودشان درون یکی از مناسبت ها درون حسینیـه جماران فرمودند? کـه البته آن اصل کلمـه امام یـادم نیست و خلاصه اش این شد کـه جای تعجب هست روز قیـامتانی کـه از شما و ما حرف شنیدند و عمل ند درون بهشت هستند . این حرکت ، حرکت الهی هست و رهبری آن بـه عهده ولی معصوم بود . درون راس کار امام حسین جگر گوشـه پیـامبر بود و نور دو عین فاطمـه (س) اما حتما یک مقدار مسئله را باز کنیم . ببینید دین کـه به شمـه های از آن درون سوالهای قبل اشاره کردم یکی از ضروریـات فطری بشر هست . حالا این دین حق باشد یـا باطل . چون مردمـی را کـه دم از ارتقاء و ترویج دین بزند بـه او جذب مـی شوند . یزید از این استفاده و خود را تحمـیل کرد و خلافت را از آن خود دانست چونکه هدف دنیـایی و ریـاست داشت لذا هر مانع او بود مـی کشت و امام حسین هم مجسمـه دین و تندیس عدل و عشق ، مدعی امامت امت اسلامـی را داشت ، فرقی کـه داشت این بود کـه یزید با سفارش معاویـه کـه کارنامـه شفافی نداشت ، ظلم و جورش عالمگیر بود بـه تخت خلافت جلوس کرد ، اما سیدالشـهدا با دستور خدا و توسط پیـامبر اسلام این مسئولیت را قبول کرده درون نتیجه هر دو درون راه عقیده خود جهاد مـی د ، انا الحیـات? عقیده و جهاد یعنی زندگی دنیـا جز هدف و تلاش درون بدست آوردن آن عقیده و هدف نیست ، این جمله را بـه امام حسین نسبت مـی دهند ، بعد دین یزید و دین حسین درون مـیدان جدال و جنگ درگیر شد و حقیقت دین روشن گشت . اگر این قیـام نبود مسلمانان و شیعیـان سر درون گم و حق و باطل مخلوط مـی شدند . لذا یزید فتوائی بـه این امر پیدا کرد کـه از مفتیـان دربار کـه متسفانـه اکثر مردم بـه ظاهر نگاه مـی کنند و حکم قتل حسین (ع) را گرفت و آن دست خط نحس شریح و امثال او را درون سراسر کشورهای اسلامـی پخش د و مردم عوام قربه الی ا… جمع شدند که تا یک خارجی را بکشند . هرچند درون آن موقع مردم راه را از چاه تشخیص? نداند ،ولی نتیجه قیـام و کشتار تاریخ ساز شد و الان قرنـهاست نام حسین و قیـام حسین درون جهان بشریت مطرح هست اما از یزید و مفتیـان دروغین جز لعن و نفرت بـه جای نماند . حتما بگویم قهرمان کربلا زینب (س) درون جواب ابن زیـاد گفت: کیف رایت صنع الله؟ چگونـه دیدی کار خدا را ؟ببینید با تمام وقاحت این جنایت خود را از کانال خدا بـه گوش مردم مـیرساند یعنی خداوند بـه ما کمک کرد و پیروز شدیم امام حسین نـه ، فرمود: ندیدم این کار را مگر زیبا ” ما رایت الا جمـیلا ” یعنی طلوع خورشید شـهادت و حقیقت این قیـام درون افق های دور معلوم مـی شود یعنی زینب کبری قیـام برادرش را درون آن مقطع نمـی دید ولی ابن زیـاد و یزید کارشان مقطعی بود به منظور چند صباح ریـاست دنیـا و فریب مردم آنـهم عوام الناس . بـه ظاهر بـه خر مراد سوار شدند . این قدر بگویم کـه حسین به منظور نجات بشریت و ابقای عدالت اجتماعی و رفع ظلم و ستم همـیشـه ، درون هرجا و هر روز قیـام مـی کند و به ظالمان گوشزد مـی کند فاعتبروا ، عبرت بگیرید ، ظلم و اجحاف نکنید و به انسانـها مـی گوید درون هر عصر حسینی وار زندگی کنید ، تسلیم زور و ستم نشوید ، کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا معنای این مطلب هست خیلی حرف هست ، شعار نیست ، حرف سجاد هست .
8- امام حسین (ع) درون شب عاشورا بـه یـاران خود فرمودند کـه آزادند کـه صحنـه را ترک نمایند و هری کـه بخواهد مـی تواند برود و هیچ وقت مسئله تکلیف و یـا اینکه امام و فرزند پیغمبر هستند را مطرح ند . نظرتان را راجع بـه همـین موضوع انسان دوستانـه امام حسین (ع) (حال بـه دور از مذهب و یـا گرایش سیـاسی خاص ) بیـان فرمایید؟
این سوال شما خیلی دامنـه دار هست و با چند جمله تمام نمـی شود اما اشاره ای مـی کنم این یکی از کارهای خاص ابو عبدالله (ع) هست که درون تاریخ نـهضت و شـهادت بـه نمایش گذاشت چون نزدیک 7 هزار نفر یـا کم و بیش با قافله امام کربلا آمده? بودند با افکار مختلف ولی امام بـه کربلا آمده بودند با افکار مختلف ولی امام با مـهلت گرفتن یک شب از لشکر یزید مسائل را روشن نمود مـهلت گرفتن از ابن سعد ستمگر به منظور یک شب زنده ماندن و ادامـه حیـات ، به منظور آزاد مردان مردان عالم برازنده نیست اما موضوع عمـیق تر از اهمـیت درون تاریخ آمده هست که حسین بـه خاطر قرآن خواندن و نماز خواندن این خواهش را کرد کـه گرچه منکر این نیستیم اما قضیـه چیز دیگر هست که یکی از ابهامات جریـان شب عاشورا این هست که امام یقین د دیگر چاره ای جز شـهادت ندارند یعنی خداوند بـه ما کمک کرد و پیروزی شدیم امام حسین نـه ، فرمود : ندیدم این کار را مگر زیبا “مارایت الا جمـیلا” یعنی طلوع خورشید و حقیقت این قیـام? درون افق های دور معلوم مـی شود یعنی زینب کبری قیـام برادرش را درون آن مقطع نمـی دید ولی ابن زیـاد و یزید کارشان مقطعی بود به منظور چند صباح ریـاست دنیـا و فریب مردم آنـهم عوام الناس. بـه ظاهر بـه خر مراد سوار شدند.این قدر بگویم کـه حسین به منظور نجات بشریت و ابقای عدالت اجتماعی و رفع ظلم و ستم همـیشـه درون هر جا و هر روزقیـام مـیکند و به ظالمان گوشزد مـیکند ٰ فاعتبروا ٰ عبرت بگیرید ٰاجحاف نکنید و به انسانـها مـی گوید درون عصر حسینی وار زندگی کنید تسلیم زور و ستم نشوید . کل یوم عاشورا کل ارض کربلا معنای این مطلب هست خیلی حرف هست . شعار نیست . حرف سجاد هست .
9- امام حسین (ع) درون شب عاشورا بـه یـاران خود فرمودند کـه آزاداند کـه صحنـه را ترک نمایند و هری کـه بخواخد مـی تواند برود و هیچ وقت مسئله تکلیف و یـا اینکه امام و فرزند پیغمبر هستند را مطرح ند . نظرتان را راجع بـه همـین موضوع انسان دوستانـه امام حسین (ع) (حال بـه دور از مذهب و یـا گرایش سیـاسی خاص ) بیـان فرمایید؟
این سوال شما خیلی دامنـه دار هست و با چند جمله مام نمـی شود اما اشاره ای مـی کم این یکی از کارهای خاص ابو عبدالله (ع) هست که درون تاریخ نـهضت و شـهادت بـه نمایش گذاشت چون نزدیک 7 هزار نفر یـا کم وبیش با قافله امام کربلا آمده? بودند با افکار مختلف ولی امام بـه کربلا آمده بودند با افکار مختلف ولی امام با مـهلت گرفتن یک شب از لشکر یزید مسائل را روشن نمود مـهلت گرفتن از ابن سعد ستمگر به منظور یک شب زنده ماندن و ادامـه حیـات ، به منظور آزاد مردان مردان عالم برازنده نیست اما موضوع عمـیق تر از اهمـیت درون تاریخ آمده هست که حسین بـه خاطر قرآن خواندن و نماز خواندن این خواهش را کرد کـه گرچه منکر این نیستیم اما قضیـه چیز دیگر هست که یکی از ابهامات جریـان شب عاشورا این هست که امام یقین د دیگر چاره ای جز شـهادت ندارند یعنی? بـه ظاهر پیروز نمـی شوند که تا دست بـه حکومت اسلامـی واقعی پیدا کنند که تا بعضی صاحب عنوان باشند و با آن فکر آمده اند کـه به نوائی برسند ٰ اما بـه خطبه جانسوز خود درون شب عاشورا اذهان آنان را شستشو کرد . امانم فرمودند: تاریکی شب پرده های خود را بر همـه جا افکنده ٰ چشم چشم? را نمـی بیند هری از مرگ مـی ترسد حتی درون روایت آمده امام بعد از ایراد خطبه? سربر زاو گذاشته کـه یـاران دروغین مقید نباشد ٰ این یک امتحان بزرگی بود کـه خیلی ها مردود شدند? سکینـه خاتون مـی گوید من از شکاف خیمـه نگاه مـی کردم? دیدم یواش یواش مردم از پدرم فاصله گرفتند آن علف های هرزی کـه به قد و بالای حقیقت و حقیقت و عدالت پیچیده بودند و گلویش را مـی فشردند کنار زده شده ٰ نماندند مگر دلدادگان و آشنایـان حق و پروانـه های ولایت علوی امام فرموند : ایـانیکه مـی خواهید بروید اینقدر از صحرا دور شوید کـه فردا روز سخت هست صدای من را نشنوید ٰ و جواب مثبت ندهید ،مرتد و گرفتار مـی شوید . امام نمـی خواست یک ذره ای نـهضت ، خود را مطرح کند بلکه فقط مـی خواست توحید، نبوت ، عدل و امامت و معاد درون مسیر شـهادت بیـان شود و این اصول که تا دنیـا هست پا برجا باشد . مـهلت گرفتن امام رازی هست لا ینحل . سیـاست از دیـانت جدا نیست . همـین هست این هست سیـاستی هست که دیـانت را و دیـانتی کـه سیـاست صحیح و عدالت اجتماعی را شفاف کرد . نـه بـه اینکه با سیـاست معاویـه ای مردم را فریب دهد و برای خود طرفدار جمع کند . این سیـاست محکوم هست . امام علی (ع ) سیـاست داشت . امام سیـاستی کـه با برخورد و رفتار خود با قاتل خود رئوف ، اما با قاتلان مکتب نبوی برخورد شدیدی داشت . با منافقان و شیوخ نـهروان کـه اسلام? فریب کارانـه داشتند ،سر ستیز داشت و شخصا خواست این ریشـه سرطانی را از بیخ با شمشیر عدالت خود قطع کند گرچه نـهروانیـها با معاویـه کـه دشمن سر سخت علی بود و نتیجه ندانم کاری های او باعث شد این حوادث ،پیش بیـاید ، دشمن بودند. علی ملاحظه نکرد کـه مثلا بگذار با سیـاست و مصلحت اینـها رفتار کند و مثلا اینـها معاویـه را بکشند و برای من کار کنند . بلکه عدل علی مخالف دشمن حق است.
10- بـه نظر شما با توجه بـه وضعیت جدید جامعه از جمله وجود ها ، اینترنت و …. چگونـه مـی توان رابطه مذهبی را مـیان تعاریف و افکار مذهبی با این مظاهر مدرنیسم ایجاد کنیم ؟
مسئله تحریم ها و غیره و تحریم ن آنـها مربوط بـه نظر فقهای ماست و حلال و حرام یک خبر هم بـه این سادگی ها نیست کـه هری بلند شود فتوا بدهد چه چیز حرام هست یـا حلال . حتما مجتهد اعلم باشد . حتما ولی امر نظر بدهد . یـادم هست کـه در دهه اول انقلاب ویدئو را مـی گفتند حرام هست وی جرات دوربین آوردن بـه مجالس حسینی را نداشت دلش مـی خواست از سخنرانی و از شعر خوانی شعرا و مادحین فیلم برداری کند اما همـین کـه گوشـه دوربین را مـیدیدند مـی گفتند : بعد فلانی ویدئو دارد درون نتیجه مجالشس بسیـار گرم و خاطراتی را نتوانستند فیلم برداری کنند .من یک آهنگی را درست کرده بودم و شعرش راهم خودم نوشته بودم با همکاری یکی از دوستان شاعر تبریزی خواندم و فقط کاست شد بعدا او را با تصویر و هم آهنگ مونتاژد و در تلویزیون سراسری پخش د و هر سال هم از رادیو پیـام درون دهه عاشورا یک روز پخش مـی شود کل ،کل ، کل،یوم عاشورا ، …اما اگر از همان مجلس فیلمبرداری همزمان با ضبط صدا مـیشد چقدر جالب مـیشد . مسئله فرق مـیکند اما باید? اذعان کرد کـه یک اختراع و اکتشاف بزرگ هست و قابل استفاده . چون تمامـی دنیـا را بـه هم دیگر مـی شناساند و نزدیک مـیکند .
عصر اینترنت و دی گوزله گوزیم
که مبادا گل غیرت کفی غارتده قالا
.
توضیحات فایل :
منابع: مقدمـه کتاب اعجاز زنبیـه مقدمـه کتاب نگار زینبیـه بخشی از مصاحبه سایت زینبیـه اعظم بیوگرافی مداحان/وبسایت حاج حسین سهیل(استریو سهیل)[زندگینامـه حاج غلامرضا عینی فرد مداحی شیخ غفور غفوری پدر حاج مهدی]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 22 Jun 2018 07:31:00 +0000